Ook dit jaar werken er in week 34 weer Nederlanders aan onze lijn in Zwitserland. De groep bestaat uit Lei Beurskens, Hans Croes, Marius Hekker, Aernout Jalink, Joop Riemersma, Stef Tiersma, Michel van Wallené en Peter Witkop. Hieronder deel 3 van hun dagelijks verslag.
De autotrein is weer pünktlich, dus weer op tijd wakker. Met de Zwitsers Pius en Thomas hebben we afgesproken om elkaar te treffen bij de werkplek waar Hans en Peter gisteren waren. Met de bus gaan we wederom de pas over. We hebben op het eerste deel van de rit uitzicht op het dal richting Andermatt, en daar doet zich een bijzondere weersgesteldheid voor. Andermatt ligt aan het eind van het dal, en dat is bedekt onder een laag wolken. Als bewijsmateriaal is even een foto gemaakt en bij dit verslag bijgevoegd. We rijden verder de pas over richting.
![](https://www.furkabahn.nl/wp-content/uploads/2024/08/2024-08-20-Afvoer-groenafval.jpg)
![](https://www.furkabahn.nl/wp-content/uploads/2024/08/2024-08-20-De-werkplek-van-vandaag-het-dal-van-de-Rotten.jpg)
![](https://www.furkabahn.nl/wp-content/uploads/2024/08/2024-08-20-Gereedschap-verzamelen.jpg)
Daar aangekomen zijn de Zwitsers er al. Pius neemt Marius en Lei mee, en zij gaan weer naar de werkplek van gisteren (toen samen met Joop), en dat is net even voorbij de Lammenbrücke, gezien vanuit Gletsch (NB: In het verslag van maandag stond abusievelijk nabij de Wielerbrücke). Het is dus een andere brug en het is bovendien niet op de brug zelf, maar net daar voorbij. De rest gaat naar de werkplek waar Hans en Peter gisteren waren. Dat betekent dat we al snel in de zon komen te staan. Enerzijds aangenaam, anderzijds al snel erg warm. Op tijd drinken is het devies.
Tussen de middag gaan we weer eten in Gletsch, waar we wederom een prima maaltijd krijgen. We zitten we lekker in de schaduw onder de bomen. Het is de bedoeling dat we ’s middags proberen het snoeiwerk op deze locatie af te ronden, maar dat blijkt aan het einde van de dag niet te zijn gelukt. Morgen dus verder. Ook Marius en Lei moeten terug om hun werkzaamheden af te ronden.
Gisteren zijn we via Oberwald met de autotrein teruggegaan naar Realp, in plaats van de autorit over de pas. Voor vandaag hebben we al besloten weer over de pas terug te rijden. Als we Realp van boven naderen zie ik op het station een locomotief staan, die lijkt op de locomotief die de DFB (de Dampfbahn Furka-Bergstrecke) huurt van de MGB (Matterhorn-Gotthardbahn). Dat blijkt even later te kloppen, want er staat nu zo’n locomotief bij de dieseltankplaats. En het zogenaamde verbindingswissel van het spoor van de DFB naar het spoor van de MGB ligt in de verbindingsstand. En van machinist Andi Schuler hoor ik dat hij inderdaad uit Andermatt komt gereden. Zo maken we dan toch weer iets bijzonders mee, want deze rangeerbeweging komt zelden voor. Morgen maar weer gewoon snoeien …
Zie ook onze facebookpagina voor filmpjes van deze werkweek!
![](https://www.furkabahn.nl/wp-content/uploads/2024/08/2024-08-20-Realp-wissel-naar-verbindingsspoor-naar-de-MGB.jpg)
![](https://www.furkabahn.nl/wp-content/uploads/2024/08/2024-08-20-Pauze-van-de-maaiploeg-in-de-schaduw-1440x1920.jpg)
![](https://www.furkabahn.nl/wp-content/uploads/2024/08/2024-08-20-Pauze-op-het-Rottenviadukt-achter-de-Kehrtunnel-Gletsch.jpg)
![](https://www.furkabahn.nl/wp-content/uploads/2024/08/2024-08-20-Gletsch-net-achter-de-Kehrtunnel-geschoonde-goot.jpg)
0 Comments