Zondag 17 augustus 2025 dag 0
2025 – Week 34 – het begin
Zoals gebruikelijk arriveert iedereen op de zaterdag in Realp. We zijn dit jaar met 7 vrijwilligers. En daarnaast zijn Kees van den Burg en Joost Verspaget ook aanwezig. Zij zullen zich bezig houden met het maken van film- en fotomateriaal voor het werven van nieuwe leden en/of vrijwilligers.
Zondag
Op zondag maken we meestal een treinrit. Daar hebben we nu ook weer een goede reden voor, want Willem van de Kamer is nieuw, dus kunnen we hem vanuit de trein het hele traject laten zien.
Met wat hindernissen regelen we een plek in de postwagon. Daar staan we om 10.10 uur, dus vijf minuten voor vertrek, en dan verschijnt Roman Moser van de dieselcrew van de DFB, op het spoor naast ons, dat hij een spoedklus heeft. Hij omschrijft het als een groot probleem, en of we willen helpen.
We verkleden ons snel in ons werkkloffie en gaan naar de plek des onheils waar we even na elven arriveren. Dat blijkt een verstopte duiker te zijn met een diameter van ongeveer anderhalve meter, die onder het spoor ligt. Als gevolg van de verstopping met stenen, puin en leemachtige grond, is het spoor overstroomd met dezelfde modderstroom. Vanuit het uitstroomdeel begint een groep mensen stenen en andere troep te verwijderen. Op het spoor wordt met behulp van een kraan geprobeerd om het spoor zo snel mogelijk “Befahrbar” te maken. Om ongeveer half 2 hebben we dat gerealiseerd, en gaan we genieten van uitgestelde lunch. De zondag verloopt zo wat anders dan gepland.






Maandag 18 augustus 2025 dag 1
Maandag
Op maandag verandert onze werkplanning. Omdat de dieselmachinist ziek blijkt, werken we niet in de Scheiteltunnel. De volledige ploeg (er zijn vandaag ook 3 mensen van de sectie Gotthard) gaat terug naar de verstopte duiker om het spoor wat beter schoon te maken. Aan het eind van de dag is dat aardig gelukt, en is de duiker ook gedeeltelijk vrij, dus keren weer voldaan terug.


Dinsdag 19 augustus 2025
Dinsdag
Op dinsdag mogen we proberen om een beekje in de buurt om te leiden naar die duiker zodat we water krijgen om de laatste resten vrij te spoelen. Dat lukt Willem Jansen, Mario en Willem van de Kamer gedeeltelijk, geheel tegen de verwachtingen van de Zwitsers in, die dit inschatten als een kansloze missie. Maar ja, ze zijn dan ook niet bekend met Nederlands watermanagement.



Stef en Peter gaan naar de Scheiteltunnel om te assisteren bij het betonspuiten van de wand.
Een derde groep (waaronder Lei en Joop) gaat bij Gletsch de buizen van de waterleiding ingraven die moeten gaan zorgen voor de aanvoer van water voor de sprinklerinstallatie.





Prachtige foto’s van deze bijzondere calamiteit. Super inzet van de boys in werkweek 34